Kom i gang med LinkedIn

Sådan bygger du dit personlige brand på LinkedIn

For mange kan LinkedIn føles som et stort, ukendt landskab at begive sig ud i. Er det overhovedet noget for mig? Er det tiden værd? Det er måske spørgsmål, du stiller dig selv som jobsøgende eller karrieresøgende. Uanset hvad, kan LinkedIn være et effektivt værktøj til at åbne døre og give dig unikke indsigter i erhvervslivet.

Er du jobsøgende, eller søger du blot gode råd til at optimere din LinkedIn-profil, opbygge et stærkt netværk og holde dig aktiv samt relevant? Så læs endelig videre.

Vælg det rigtige hook

Lad os starte med at gøre din profil skarp fra første øjeblik. Når nogen søger på en person på LinkedIn, er det profilbillede, navn og intro-titel, der dukker op som det allerførste. Derfor er disse tre elementer afgørende for at skabe et godt førstehåndsindtryk.

Kom i gang med LinkedIn

Sådan bygger du dit personlige brand på LinkedIn

For mange kan LinkedIn føles som et stort, ukendt landskab at begive sig ud i. Er det overhovedet noget for mig? Er det tiden værd? Det er måske spørgsmål, du stiller dig selv som jobsøgende eller karrieresøgende. Uanset hvad, kan LinkedIn være et effektivt værktøj til at åbne døre og give dig unikke indsigter i erhvervslivet.

Er du jobsøgende, eller søger du blot gode råd til at optimere din LinkedIn-profil, opbygge et stærkt netværk og holde dig aktiv samt relevant? Så læs endelig videre.

Vælg det rigtige hook

Lad os starte med at gøre din profil skarp fra første øjeblik. Når nogen søger på en person på LinkedIn, er det profilbillede, navn og intro-titel, der dukker op som det allerførste. Derfor er disse tre elementer afgørende for at skabe et godt førstehåndsindtryk.

Profilbillede

En profil med et billede er altid mere indbydende end en uden. Ifølge LinkedIn får profiler med et profilbillede 7 gange flere visninger end dem uden.

Dit billede behøver ikke være professionelt taget med blazer og hvid baggrund. Så længe det viser en passende og professionel side af dig selv, fungerer det fint.

Størrelser for profilbilleder på LinkedIn er som regel i formatet 1:1, og du kan uploade billeder fra 400 x 400 px til 7680 x 4320 px. LinkedIn anbefaler, at du uploader et billede, der kræver minimal beskæring. Du har også mulighed for at redigere billedet direkte ved upload.

LinkedIn tilbyder også brugen af hashtags på dit profilbillede. Er du jobsøgende, kan du for eksempel bruge hashtagget #opentowork, som vises som et lille banner på dit eksisterende profilbillede.

Dit navn har du helt sikkert styr på allerede. Så der har jeg ikke så mange gode råd at dele ud af.

Personligt brand på LinkedIn

Intro-titel

Det er ikke obligatorisk at have en intro-titel, men det anbefales kraftigt. Intro-titlen er den korte tekst under dit navn, hvor du har mulighed for at præsentere dig selv ultrakort. De fleste på LinkedIn bruger denne plads til at beskrive deres stilling eller titel, men du kan også bruge den til at fremhæve dine nøglekompetencer eller erfaringer i stikord.

Banner billede

Nu har vi de tre første basale ting på plads, så lad os gå videre til at tilføje et bannerbillede til din profil. Her kan du være kreativ – mange bruger hjemmedesignede bannere. Du kan nemt designe dit eget banner i designprogrammer som Canva. Det behøver ikke være mere avanceret end dit navn og en motiverende sætning, du ofte bruger i dit arbejde, eller noget, der afspejler din personlighed. Det kan også være noget, som afspejler dit speciale. Se eksempler her nedenfor.

Dit profilbillede vil blive vist i venstre side, derfor kan du med fordel placere dit design i venstre side af banneret, så du undgår at det bliver skjult bag dit profilbillede.

LinkedIn bannerbillede datakonsulent

Til datakonsulenten

LinkedIn bannerbillede webudvikler

Til webudvikleren

LinkedIn bannerbillede HR-manager

Til HR-manageren

Hvis et hjemmelavet design virker uoverskueligt, kan du sagtens nøjes med et pænt billede. Undgå dog private billeder fra ferien på Kreta eller dit søde kæledyr – LinkedIn er ikke Facebook. Din profil bør afspejle dit professionelle arbejdsliv frem for privatlivet.

Husk, at størrelsen på banneret til LinkedIn er 1584 x 396 px.

Profilbillede

En profil med et billede er altid mere indbydende end en uden. Ifølge LinkedIn får profiler med et profilbillede 7 gange flere visninger end dem uden.

Dit billede behøver ikke være professionelt taget med blazer og hvid baggrund. Så længe det viser en passende og professionel side af dig selv, fungerer det fint.

Størrelser for profilbilleder på LinkedIn er som regel i formatet 1:1, og du kan uploade billeder fra 400 x 400 px til 7680 x 4320 px. LinkedIn anbefaler, at du uploader et billede, der kræver minimal beskæring. Du har også mulighed for at redigere billedet direkte ved upload.

LinkedIn tilbyder også brugen af hashtags på dit profilbillede. Er du jobsøgende, kan du for eksempel bruge hashtagget #opentowork, som vises som et lille banner på dit eksisterende profilbillede.

Dit navn har du helt sikkert styr på allerede. Så der har jeg ikke så mange gode råd at dele ud af.

Personligt brand på LinkedIn
#opentowork
profilbillede på linkedin

Intro-titel

Det er ikke obligatorisk at have en intro-titel, men det anbefales kraftigt. Intro-titlen er den korte tekst under dit navn, hvor du har mulighed for at præsentere dig selv ultrakort. De fleste på LinkedIn bruger denne plads til at beskrive deres stilling eller titel, men du kan også bruge den til at fremhæve dine nøglekompetencer eller erfaringer i stikord.

Banner billede

Nu har vi de tre første basale ting på plads, så lad os gå videre til at tilføje et bannerbillede til din profil. Her kan du være kreativ – mange bruger hjemmedesignede bannere. Du kan nemt designe dit eget banner i designprogrammer som Canva. Det behøver ikke være mere avanceret end dit navn og en motiverende sætning, du ofte bruger i dit arbejde, eller noget, der afspejler din personlighed. Det kan også være noget, som afspejler dit speciale. Se eksempler her nedenfor.

Dit profilbillede vil blive vist i venstre side, derfor kan du med fordel placere dit design i venstre side af banneret, så du undgår at det bliver skjult bag dit profilbillede.

LinkedIn bannerbillede datakonsulent

Til datakonsulenten

LinkedIn bannerbillede webudvikler

Til webudvikleren

LinkedIn bannerbillede HR-manager

Til HR-manageren

Hvis et hjemmelavet design virker uoverskueligt, kan du sagtens nøjes med et pænt billede. Undgå dog private billeder fra ferien på Kreta eller dit søde kæledyr – LinkedIn er ikke Facebook. Din profil bør afspejle dit professionelle arbejdsliv frem for privatlivet.

Husk, at størrelsen på banneret til LinkedIn er 1584 x 396 px.

Hvad skal der stå i om-sektionen?

I om-sektionen kan du kort introducere dig selv. Du behøver ikke at skrive mere end 4-5 linjer. Beskriv, hvad du arbejder med til daglig, og hvad der interesserer dig inden for din branche. Hvis du er jobsøgende, kan du kort nævne, hvad du ønsker at arbejde med i dit næste job, og hvordan du kan skabe værdi for en kommende arbejdsgiver.

Hold det enkelt og kort, og brug gerne punktform for at gøre det nemt og hurtigt at læse for besøgende på din profil. Du behøver ikke at inkludere alle dine erfaringer her – dem kan du gemme til sektionen “Erfaringer,” som ligger under om-sektionen.

Omdan erfaringer til resultater

Det er tid til at dykke ned i erfaringerne, som er LinkedIns måde at præsentere dit CV på. Her indsætter du dine tidligere arbejdserfaringer, uddannelser og kurser. Det er dog ikke nok blot at liste dine ansvarsområder; arbejdsgivere ønsker at vide, hvad du faktisk har opnået i dine tidligere roller. Derfor bør du fokusere på at fremhæve konkrete resultater og præstationer, der viser din værdi som medarbejder.

Brug tal, procenter eller specifikke eksempler, hvor det er muligt – for eksempel, hvor meget du har øget salg, forbedret effektivitet eller sparet tid for virksomheden. Dette gør dine præstationer mere håndgribelige og overbevisende.

EKSEMPEL Forbedrede byggeeffektiviteten med 20% ved at implementere nye arbejdsmetoder og teknikker, hvilket reducerede projektets gennemsnitlige afslutningstid fra 6 til 4,8 uger.

Læs mere om, hvordan du kan forbedre dit CV her.

Vær aktiv

Det er vigtigt at holde sig aktiv på LinkedIn. Det er ikke nok at åbne appen en gang imellem for at kigge på andres opdateringer og generelt være passiv på platformen. Det betyder ikke, at du skal poste et nyt indlæg hver anden dag; du kan sagtens nøjes med at dele indhold et par gange om måneden, for at gøre dig bemærket hos dine forbindelser.

Et LinkedIn-opslag har en længere levetid end opslag på andre platforme og forsvinder ikke bare i mængden, hvis det skaber engagement.

Du har måske lagt mærke til, at opslag fra flere uger siden kan dukke op øverst i dit feed – det sker, når algoritmen vurderer, at indholdet stadig er relevant, eller når dine forbindelser interagerer med det.

Så husk, at lidt aktivitet kan gøre en stor forskel for din eksponering.

Når du deler indhold, er det en rigtig god idé at inkludere billeder. Visuelle elementer fungerer som “scroll-stopper,” som vil få brugeren til at stoppe med at scrolle ned gennem deres feed, og i stedet give dit opslag opmærksomhed. Hvis du ikke er klar til selv at dele noget indhold, kan du også genopslå andres indhold. Du kan endda tilføje dine egne tanker ved at skrive en kort tekst på 1-3 linjer, hvor du deler din holdning til emnet.

Like og kommentér regelmæssigt

For yderligere at øge din synlighed på LinkedIn er det netop vigtigt at interagere med andres indhold. Like og kommentere regelmæssigt på opslag fra dit netværk. Dette viser ikke kun, at du er aktiv på platformen, men kan også føre til nye forbindelser, gennem dit nuværende netværk.

reaktioner på LinkedIn

Forbind med folk indenfor din branche

Det er vigtigt at bygge dit netværk ved at forbinde med folk i din branche. Start med at connecte med venner, kolleger og familie, som du allerede kender. Når du sender anmodninger, så skriv gerne en personlig note, der forklarer, hvorfor du gerne vil connecte, eller blot en venlig intro til din nysgerrighed på personen.

Du kan nemt og hurtigt udvide dit netværk ved at forbinde med folk, der arbejder inden for det område, hvor du er jobsøgende. Vær ikke bange for at sende en anmodning til en CEO med 500+ forbindelser – mange vil sætte pris på initiativet. Du behøver ikke at have haft en personlig snak eller et fysisk møde med personen før at det er ok at sende en anmodning.

Tænk også på at forbinde med alumner fra tidligere uddannelser, skoler, højskoler eller kurser, da disse forbindelser også kan være værdifulde.

Følg dine interesser

For at holde dig opdateret og engageret på LinkedIn, kan du følge virksomheder og sider, der deler nyheder om din branche og område. Det kan være virksomheder, du synes er spændende, eller dem, hvor du ønsker at søge job. Ved at følge virksomheder, du tidligere har arbejdet for, samt dem inden for dit felt, kan du få indsigt i branchens udvikling og finde nye muligheder. Dette kan også hjælpe dig med at forstå, hvad virksomhederne søger hos potentielle medarbejdere.

Hvad skal der stå i om-sektionen?

I om-sektionen kan du kort introducere dig selv. Du behøver ikke at skrive mere end 4-5 linjer. Beskriv, hvad du arbejder med til daglig, og hvad der interesserer dig inden for din branche. Hvis du er jobsøgende, kan du kort nævne, hvad du ønsker at arbejde med i dit næste job, og hvordan du kan skabe værdi for en kommende arbejdsgiver.

Hold det enkelt og kort, og brug gerne punktform for at gøre det nemt og hurtigt at læse for besøgende på din profil. Du behøver ikke at inkludere alle dine erfaringer her – dem kan du gemme til sektionen “Erfaringer,” som ligger under om-sektionen.

Omdan erfaringer til resultater

Det er tid til at dykke ned i erfaringerne, som er LinkedIns måde at præsentere dit CV på. Her indsætter du dine tidligere arbejdserfaringer, uddannelser og kurser. Det er dog ikke nok blot at liste dine ansvarsområder; arbejdsgivere ønsker at vide, hvad du faktisk har opnået i dine tidligere roller. Derfor bør du fokusere på at fremhæve konkrete resultater og præstationer, der viser din værdi som medarbejder.

Brug tal, procenter eller specifikke eksempler, hvor det er muligt – for eksempel, hvor meget du har øget salg, forbedret effektivitet eller sparet tid for virksomheden. Dette gør dine præstationer mere håndgribelige og overbevisende.

EKSEMPEL Forbedrede byggeeffektiviteten med 20% ved at implementere nye arbejdsmetoder og teknikker, hvilket reducerede projektets gennemsnitlige afslutningstid fra 6 til 4,8 uger.

Læs mere om, hvordan du kan forbedre dit CV her.

Vær aktiv

Det er vigtigt at holde sig aktiv på LinkedIn. Det er ikke nok at åbne appen en gang imellem for at kigge på andres opdateringer og generelt være passiv på platformen. Det betyder ikke, at du skal poste et nyt indlæg hver anden dag; du kan sagtens nøjes med at dele indhold et par gange om måneden, for at gøre dig bemærket hos dine forbindelser.

Et LinkedIn-opslag har en længere levetid end opslag på andre platforme og forsvinder ikke bare i mængden, hvis det skaber engagement.

Du har måske lagt mærke til, at opslag fra flere uger siden kan dukke op øverst i dit feed – det sker, når algoritmen vurderer, at indholdet stadig er relevant, eller når dine forbindelser interagerer med det.

Så husk, at lidt aktivitet kan gøre en stor forskel for din eksponering.

Når du deler indhold, er det en rigtig god idé at inkludere billeder. Visuelle elementer fungerer som “scroll-stopper,” som vil få brugeren til at stoppe med at scrolle ned gennem deres feed, og i stedet give dit opslag opmærksomhed. Hvis du ikke er klar til selv at dele noget indhold, kan du også genopslå andres indhold. Du kan endda tilføje dine egne tanker ved at skrive en kort tekst på 1-3 linjer, hvor du deler din holdning til emnet.

Like og kommentér regelmæssigt

For yderligere at øge din synlighed på LinkedIn er det netop vigtigt at interagere med andres indhold. Like og kommentere regelmæssigt på opslag fra dit netværk. Dette viser ikke kun, at du er aktiv på platformen, men kan også føre til nye forbindelser, gennem dit nuværende netværk.

reaktioner på LinkedIn

Forbind med folk indenfor din branche

Det er vigtigt at bygge dit netværk ved at forbinde med folk i din branche. Start med at connecte med venner, kolleger og familie, som du allerede kender. Når du sender anmodninger, så skriv gerne en personlig note, der forklarer, hvorfor du gerne vil connecte, eller blot en venlig intro til din nysgerrighed på personen.

Du kan nemt og hurtigt udvide dit netværk ved at forbinde med folk, der arbejder inden for det område, hvor du er jobsøgende. Vær ikke bange for at sende en anmodning til en CEO med 500+ forbindelser – mange vil sætte pris på initiativet. Du behøver ikke at have haft en personlig snak eller et fysisk møde med personen før at det er ok at sende en anmodning.

Tænk også på at forbinde med alumner fra tidligere uddannelser, skoler, højskoler eller kurser, da disse forbindelser også kan være værdifulde.

Følg dine interesser

For at holde dig opdateret og engageret på LinkedIn, kan du følge virksomheder og sider, der deler nyheder om din branche og område. Det kan være virksomheder, du synes er spændende, eller dem, hvor du ønsker at søge job. Ved at følge virksomheder, du tidligere har arbejdet for, samt dem inden for dit felt, kan du få indsigt i branchens udvikling og finde nye muligheder. Dette kan også hjælpe dig med at forstå, hvad virksomhederne søger hos potentielle medarbejdere.

Karoline Juel

Karoline Juel

Marketing Koordinator

Som markedsføringsøkonom med en passion for effektiv kommunikation, er jeg dedikeret til at skabe unik værdi for både nye og eksisterende samarbejdspartnere.

Senest opdateret: 29. november 2024

Karoline Juel

Karoline Juel

Marketing Koordinator

Som markedsføringsøkonom med en passion for effektiv kommunikation, er jeg dedikeret til at skabe unik værdi for både nye og eksisterende samarbejdspartnere.

Dato: 23. oktober 2024